Zimní měsíce se neúprosně blíží, a s nimi i nevlídné počasí, které dokáže pořádně zavařit řidičům. Sníh či náledí na vozovce není ničím neobvyklým, řidiče však může pořádně vyškolit. Buďte na tyto nástrahy na silnicích připraveni a přečtěte si, jak se po zledovatělé silnici pohybovat.
Jízda na ledu či na sněhu je vždy nepříjemná. Tím vůbec nejlepším řešením je se takovým úsekům silnice prostě vyhnout. To je rada jednoduchá, ovšem ne vždy ji lze aplikovat v praxi. Když zledovatělý kus silnice tvoří překážku mezi vámi a místem, kde vykonáváte své zaměstnání, projet zkrátka musíte.
Jízda na ledu a sněhu
Led je oproti sněhu nepříjemný v tom, že velmi často není vidět. Snadno splyne s barvou podkladu, a často se o něm dozvíte až v momentě, kdy vás auto neposlouchá tak, jak by mělo.
Ideální je k jeho identifikaci orientovat se dle teploměru v autě. Pokud je okolní teplota kolem vozu na bodu mrazu, buďte obezřetní. To platí zejména, pokud se teploty pohybují právě okolo nuly, a den předtím pršelo. Pak je náledí přítomno téměř pokaždé.
Pravidlem číslo jedna je dát nohu z plynu, jet pomalu a velmi opatrně. Stejně tak musíte být opatrní na brzdách. Prudké brždění, ale i zrychlování zkrátka nepřichází v úvahu. Myslete také na to, že pokud před vámi jede automobil, je nutné si mezi sebou udržovat dostatečně velkou vzdálenost. Může se jednat až o desetinásobek běžného rozestupu.
Nepanikařit
Když už se náhodou stane, že smyk dostanete, vždy točte volantem do stejného směru, jakým se pohybuje záď vozu. Pokud jde za směrem vašeho pravého ramene, točte doprava, pokud za levým ramenem, točte do leva. Nešlapejte na brzdy a volant mějte pevně sevřený ve svých rukách. Obecně platí, že v krizových situacích je důležité zachovat chladnou hlavu. To se snadno řekne, ale v praxi je dodržení tohoto postupu velmi náročné. Ideální je proto připravit se dopředu na nejrůznější situace například ve škole smyku, kde si můžete vyzkoušet, jaké to je dostat smyk právě na náledí, případně co to znamená poznat na vlastní kůži sílu aquaplaningu.
Aquaplaning: jízda na vodě
Pod tímto cizím slůvkem se ukrývá moment, kdy vůz najede do místa s vyšší vrstvou vody, která se dostane pod pneumatiku. Pneumatika následně již není schopna udržovat přímý kontakt s vozovkou a automobil má tendenci chovat se nevyzpytatelně a začít si dělat co chce.
Opět je důležité neztrácet hlavu. Aquaplaning je většinou velice rychlý proces, při kterém je úkolem řidiče především s vozem nebojovat a snažit se jen korigovat směr, kterým se ubírá. Důležité je přitom pevně držet oběma rukama volant v klasickém úchopu tři čtvrtě na tři. Zároveň nedupejte na brzdu a pokud máte sešlápnutý plynový pedál, pak z něj nohu pomalu sundávejte. I ubírání plynu by však mělo být velice plynulé, aby se těžiště vozu nepřenášelo ze zadní části vozu na přední příliš prudce.
Zkrátka a dobře, ať už vás na silnici potká náledí, sněhové jazyky, nebo hluboké kaluže, vždy je důležité zvolnit na tempu jízdy, být obezřetný a pokud dojde na nejhorší, pak zachovat chladnou hlavu, s vozem nezápolit a spíše se snažit naznačovat směr, kterých by se měl během smyku ubírat.