Dnešní automobilky na nás promlouvají celou řadou způsobů. Vůbec největší pozornost věnujeme modernímu infotainmentu, ovšem radno není přehlížet ani staré dobré kontrolky. Často nás totiž dovedou zachránit od průšvihu. Je ovšem zapotřebí jim rozumět a vědět, na co přesně nás upozorňují.
Ať už jste začínajícím řidičem, nebo vás kontrolky do této chvíle příliš nezajímaly, vězte, že je skutečně důležité umět v kontrolkách číst. Zatímco některé jsou pouze informační a říkají nám, že se něco děje, jiné jsou výstražné, a pokud je budeme ignorovat, můžeme si zadělat na nepříjemný, a často i velmi drahý či dokonce život ohrožující problém.
Základem luštění těchto piktogramů světa automobilů je barva jednotlivých kontrolek. Zelené nás upozorňují na funkčnost určitých systémů. Říkají nám tedy, že daná funkce je aktivována, případně připravena být aktivována. Oranžové kontrolky varují před potenciálním problémem, tedy, že se může něco stát. Poslední je červená barva, která jasně říká, zastav, jinak může být vážný problém.
Princip semaforu
Systém tak funguje podobně jako semafor. Naštěstí platí, že jazyk kontrolek je univerzální. Takže co platí ve voze u jednoho výrobce, by mělo platit i ve voze druhého. Vůbec nejčastěji se kontrolky vztahují ke stavu brzdového systému, chladící kapalině a tlaku motorového oleje. Dále stavu baterie, motoru, filtru pevných částic, airbagů, systému ABS, airbagů, posilovače řízení či žhavení.
Zelená znamená, že je vše ok a může se jet. Mají čistě informační charakter, a tedy neindikují žádnou závadu a potíž. Naopak nám říkají, že co má běžet, běží naprosto bez problému.
Opatrně, oranžová
Kontrolky mohou svítit i oranžově, případně žlutě. Toto zbarvení nám říká, že se něco děje a s vozem není vše tak, jak by mělo být. Upozorňují tak na určitý problém, který ovšem neznamená, že je nutné zastavit. Automobil je i s ním dále pojízdný, ale je nutné danou závadu co nejrychleji odstranit, tedy zajet s vozem do servisu.
Do této kategorie spadají nejčastěji kontrolky s obrázkem motoru, která prozrazuje například problém v systému řízení motoru ovlivňující složení emisí. Příčinou může být špatně natankované palivo, ale i jiná závada. Pokud se rozbliká, může být problém s katalyzátorem.
Druhým nejčastějším je obrázek oranžové spirály. Ta je přítomna pouze u vozů se vznětovým motorem a rozsvítí se na malou chvíli před startem automobilu. Pokud se nerozsvítí, bliká, nebo stále svítí, může indikovat závadu motoru či systému žhavení.
Problém, který je potřeba řešit
Poslední kapitolou jsou červené kontrolky. Ty prozrazují závažný problém, který je nutné vyřešit zastavením vozu a jeho odstavením. Je zapotřebí vůz zastavit, vypnout motor a problém vyřešit na místě. Jedinou výjimkou jsou zde kontrolky upozorňující na otevřené dveře či na zataženou ruční brzdu. Na ni upozorňuje písmeno P v kroužku.
Pokud však tato kontrolka bliká, prozrazuje nízkou hladinu brzdové kapaliny. Objevit se může také červený teploměr vznášející se na hladině. Ta značí přehřátí či nedostatek chladící kapaliny. Při rozsvícení je dobré motor nechat vychladnout a zkontrolovat stav kapaliny, případně dolít a zajet k nejbližšímu servisu. Pokud se rozsvítí červenou barvou kontrolka olejničky, znamená to, že je nízký tlak oleje. Jedná se jednu z nejdůležitějších a nejnebezpečnějších kontrolek. Auto je nutné okamžitě zastavit. Motor nechte vychladnout, a pokud problém přetrvává olej dolejte, případně nechte vůz odtáhnout.
Červená ikona baterie značí problém s dobíjením. Pokud svítí neustále, je něco špatně s alternátorem. V takovém momentě je nutné maximálně snížit odběr energie z baterie a dojet do nejbližšího servisu. Kritický moment nastává, pokud svítí baterie zároveň s teplotou chladící kapaliny. V ten moment je opět nutné co nejrychleji zastavit a nechat vůz odtáhnout. I s červenou kontrolkou lze nějakou dobu jezdit, ale rozhodně to nedoporučujeme.