I svět automobilů je plný bláznivých nápadů. A sem tam se najdou takoví nadšenci, kteří se snaží tyto šílenosti převést do reálného světa. Většina pokusů končí nezdarem, a ti, kteří svůj výtvor přeci jen dovedou do finále, jsou za něj často terčem výsměchu. Existují však i takové projekty, které sice zní a vypadají šíleně, i přesto si našly cestu na trh a je o ně zájem.
Létající automobil
První kategorií takových strojů jsou létající vozy. Nadšenců, kteří se je snažili vytvořit, se v minulosti objevila celá řada, ovšem až slovenský inženýr Štefan Klein dokázal románový stroj přivést k životu. Nejdříve pod hlavičkou společnosti AeroMobil, kterou následně opustil, aby se pustil do vývoje zcela nového typu létajícího vozu pod značkou Klein Vision.
V praxi to znamená, že na Slovensku aktuálně působí hned dvě značky, které mají velmi blízko k tomu, aby dovedly létající automobil na trh. Druhá jmenovaná značka má dokonce již i certifikaci, která letounu umožňuje bezproblémový provoz jak na silnici, tak v oblacích.
Celý princip létajících vozů ze Slovenska je relativně jednoduchý. Automobil má klasickou příď, ovšem jeho zadní partie se více blíží ocasům tradičních lehkých letadel. Že je stroj schopen letu, nejvíce prozrazují křídla, která jsou při pobytu na zemi složená. Vůz je schopen dosahovat standardních rychlostí jízdy jako klasické osobní automobily a jeho provoz není v podstatě ničím limitován. V momentě, kdy si řidič umane, že by chtěl s vozem vzletět, musí vyhledat příslušnou letištní plochu a dojet na ni.
Následuje proces úpravy vozu do letového módu, kdy se prodlouží ocasní část a roztáhnout se křídla. Celý tento proces se spouští stiskem jediného tlačítka a trvá pár minut. Po jeho dokončení je stroj připraven vznést se z runwaye do oblak a dopravit posádku na místo určení.
Současný dolet určuje vozy spíše k vnitrostátnímu transportu. V evropském regionu by s ním však bylo možné překračovat i hranice. Navíc inženýři neustále pracují na zdokonalování, a hovoří o tom, že by časem mělo vozidlo zvládnout uletět i stovky kilometrů. Prozatím není ani jeden ze strojů na trhu. Případní zájemci však musí počítat s tím, že si za tuto novinku připlatí. Předběžné cenové odhady se pohybují v rámci desítek milionů korun. Ovšem zákazníků, kteří si svůj čas cení na tuto částku, není málo.
Microlino: vůz do kapsy
Pamatujete si na model Isetta od BMW? Jednalo se o extrémně kompaktní vozítko, do kterého se vešel řidič a nic víc. Pomyslným nástupcem Isetty je model Microlino, roztomilé vozítko do kapsy, které připomíná spíše oplechovaný skútr než klasický automobil. Jedná se o projekt švýcarského výrobce, který se zabývá mikromobilitou již několik let a nyní chce k této problematice přispět kompaktním mikrovozítkem, které chce začít vyrábět již letos na jaře.
Mluvit o Microlinu jako o automobilu by byla chyba. Vůz je ve skutečnosti v Evropě řazen do kategorie čtyřkolek. Další zajímavostí tohoto vozítka je fakt, že nemá žádné boční dveře. Má pouze jedny jediné dveře umístěné v přední části.
Dovnitř se vměstnají dva lidé a nic víc. Pokud by se vám takové vozítko líbilo, připravte si ve své peněžence necelých 300 tisíc korun, což je částka, za kterou se dá pořídit i velmi slušná ojetina.