Při výběru vozu hraje svou roli celá řada parametrů. Někdo dá na vzhled, jiného zajímá spotřeba. Většina hledí na cenovku a ti, kdo hledají slušné jízdní vlastnosti, se zajímají také o výkon vozu. Ten je uváděn buď v koňských silách nebo kilowattech. Tento trochu zamotaný systém vychází z historie, kdy byl výkon strojů skutečně komparován s výkonem zvířat, a na některých trzích tomu tak i zůstalo.
Doba velkých vynálezů
Za historií koňských sil se musíme vydat do minulosti, konkrétně do 17. století, ve kterém vynálezce Thomas Savery potřeboval určitým způsobem ukázat lidem, jak silné jeho stroje jsou. Přirovnání k síle tažných zvířat se nabízelo o to zvlášť, když jeho prvním poháněným vynálezem byla důlní pumpa, kterou dříve poháněli právě koně.
Pumpy jely ve čtyřiadvacetihodinovém režimu, a za jeden den ji postupně pohánělo deset koní. Tím se definoval výkon parního stroje, který Savery na pumpu připojil, a který tak měl výkon deseti koňských sil.
Čas na změnu
Jak čas plynul, přestal takový přepočet dávat smysl, ovšem přirovnávání síly stroje k síle zvířete bylo zachováno. Vytvořil se tak nový standard a výkon byl udáván v jednotkách SI. Výkon se začal uvádět ve wattech, na počest Jamese Watta, který je považován za otce všech parních strojů. Z wattů se následně vypočítávala koňská síla díky jednoduchému vzorci, který říkal, že jedna koňská síla odpovídá 744,7 wattu.
Jenže i tento vzoreček byl postupem času měněn, a tak koňská síla postupně ztratila oproti wattu na 735,5, aby se později a s dnes definitivní platností ustálilo, že 1 kW rovná se 1,36 koňské síly. Většina výrobců vozidel dnes uvádí výkony v obou měrných jednotkách, a to z toho důvodu, že oslovují zákazníky z celého světa. Různé trhy přitom preferují jiné měrné jednotky.
Podrobnější pohled na výkon
Ovšem moderní doba si žádá daleko detailnější optiku, co se výkonu vozů týče. Proto se ke koňským silám a wattům přidal také točivý moment udávaný v newton metrech. Asi není třeba blíže vysvětlovat, po kom byla zrovna tato fyzická veličina pojmenována, nicméně právě točivý či také kroutící moment dokáže blíže představit sílu vozu.
K tomuto údaji výrobci s oblibou přidávají také schopnosti vozu týkající se akcelerace. Není proto vůbec těžké dohledat, jak daný automobil dokáže zrychlit z klidového stavu na 100 km/h.
S příchodem elektromobility se navíc k základním výkonnostním parametrům jednotlivých vozidel přidávají také další údaje týkající se kapacity baterie či jeho dojezdu na jedno její plné nabití. I u elektromotorů však výkon zůstává udávaný v tradičních jednotkách, a tak tu s námi koňské síly a watty ještě nějaký ten pátek budou.