Turbo je jednou z klíčových součástí moderních naftových motorů. Zvyšuje jejich výkon a účinnost. Prodloužení životnosti turbodmychadla, laicky řečeno turba, je tak důležitým servisem, který snižuje náklady na opravy, a zajišťuje spolehlivý provoz vozidla. Vybrali jsme několik důležitých kroků, jak životnost turba maximálně prodloužit.
Turbo zvyšuje výkon motoru
Turbodmychadlo, pro nějž se vžilo zkrácené pojmenování „turbo“, je zařízení, které se používá ve vozidlech ke zvýšení výkonu motoru. Energii výfukových plynů turbo využívá k roztáčení turbíny, která je spojena s kompresorem. Kompresor následně stlačuje vzduch a vhání ho do spalovacího prostoru motoru. Více vzduchu v motoru umožňuje spálit více paliva, což vede k většímu výkonu.
Turbo tedy motoru poskytuje větší výkon (více koní), aniž by bylo nutné zvyšovat objem motoru. Druhou výhodou je efektivnější využití energie, která by jinak ve výfuku přišla vniveč. Turbodmychadla výrobci automobilů používají zejména při tzv. downsizingu, kdy se snižuje objem, hmotnost i spotřeba paliva, aniž by přitom docházelo k razantnímu snížení výkonu motoru.
Pravidelná údržba a výměna oleje
Jedním z nejdůležitějších kroků pro prodloužení životnosti turba je pravidelná výměna motorového oleje. Olej turbo promazává a chladí. Pokud je starý nebo znečištěný, může způsobit předčasné opotřebení nebo dokonce selhání turba. Olej se doporučuje měnit každých 10 000 až 15 000 kilometrů. Olej by měl být vždy co možná nejkvalitnější. Používejte pouze oleje, které splňují specifikace doporučené výrobcem motoru. Zároveň dbejte na dostatečnou kvalitu olejového filtru, který pomáhá zachytit nečistoty a zabránit jejich proniknutí do turba.
Zahřívání motoru před jízdou a jízda
Může se to zdát jako detail, ale před začátkem jízdy, a především v chladném počasí, je vždy dobré nechat motor zahřát na provozní teplotu. Studený motor a turbo nejsou optimálně mazány, což může vést k jejich poškození. Při startu motoru nechte vozidlo běžet na volnoběh několik minut, než začnete zvyšovat otáčky. Jízda s naftovým motorem by měla být plynulá a bez prudkých akcelerací, zejména dokud motor a turbo nejsou dostatečně zahřáté.
Dochlazení turba po jízdě
Po delší jízdě nebo jízdě s vysokou zátěží (např. tažení přívěsu) je dobré nechat motor na několik minut běžet na volnoběh pár minut před vypnutím. Tento postup umožní turbu, postupně vychladnout. Rychlé vypnutí motoru totiž nepůsobí dobře na ložiska turba.
Používání kvalitních paliv
Kvalita nafty, kterou tankujete, může mít poměrně významný vliv na životnost turba. Tankujte pouze na prověřených čerpacích stanicích, kde je menší pravděpodobnost, že narazíte na znečištěné palivo. Zároveň můžete občas natankovat palivo obsahující přísady, které mohou pomoci udržet čistotu vstřikovačů a dalších komponent motoru, včetně turba. Používání vhodných aditiv doporučených výrobcem motoru může přispět k prodloužení životnosti turba a zlepšení celkové výkonnosti motoru.
Vyhýbání se krátkým jízdám
Diesely celkově nemají příliš v lásce krátké jízdy, při kterých se motor nestihne zahřát na provozní teplotu. Neprospívají ani turbu, a proto je lepší vyhýbat se častým krátkým jízdám. Na druhou stranu turbodmychadla u moderních modelů jsou zkonstruována tak, aby si poradila i s tímto nešvarem.