Automobilový průmysl se ocitnul v situaci, kterou již dlouho nepamatuje. Objemy produkce klesly na průměry v druhé polovině minulého století, automobilky omezují či dokonce pozastavují na nějaký čas výrobu a vozy opouštějící výrobní linky, se jim hromadí na odkladových parkovištích. Důvod? Nedostatek čipů, kvůli kterým není možné automobily dokončit.
Čekací lhůta na nový automobil se prodlužuje
Tato situace má za následek stále se prodlužující čekací lhůty na nový automobil, což je důvodem, proč mnoho lidí v poslední době dává přednost nákupu ojetého vozu před novým. Takový vůz totiž mohou mít během chvíle, což je ovšem vykoupeno hned několika problémy, na které je důležité dát si pozor. Určitě nekupujte zajíce v pytli a vše pořádně prověřte.
A začněte rovnou u prodejce. Ať už budete nakupovat vůz z lokálního autobazaru, který máte za domem, nebo si jej vybíráte na internetu, vždy dejte na dobré reference. Nespoléhejte se přitom jen na to, co vám řekl kamarád. Podívejte se na internet, kde určitě najdete na bazar užitečné recenze. Ty často najdete na nejrůznějších fórech a pokud budete neúspěšní, ptejte se v okolí. Ideální je najít někoho, kdo má s prodejcem přímou zkušenost a vůz od něj zakoupil.
K bazarům je vždy dobré raději přistupovat s opatrností a určitě se jí vybavit v momentě, kdy najdete až příliš lákavou nabídku. To už se ale pomalu dostáváme k samotné ojetině, u které si je dobré hlídat hned několik věcí.
Nahlédněte do dokladů
Pokud nejste vyučeným automechanikem, je dobré si na prohlídku vždy vzít někoho, kdo autům rozumí a vyzná se v nich. Prodejce vám totiž nemusí říkat vše, a proto je dobré být vybaven osobou se zkušeným okem, která je schopna vůz prohlédnout, případně jej připojit i na diagnostiku, a odhalit tak skryté vady.
Pokud se vám prodejce zdráhá vůz na zevrubnější prohlídku poskytnout, berte to jako signál, že bude nejspíše něco špatně. Jako vůbec první věc byste měli prověřit doklady vozu. Zkontrolujte, zda sedí rok výroby, zda jsou kódy na sklech vzájemně totožné a hledejte typ a výrobní číslo motoru. Tím vůbec nejdůležitějším je ovšem VIN kód vozu, který je jakýmsi rodným číslem každého automobilu. S jeho pomocí se můžete dočíst celou řadu informací z databází, jako je CEBIA, které vám prozradí mnoho o historii vozu. Zjistíte, zda byl řádně servisován, zda nebyl havarován či kolik osob jej vlastnilo.
Pouhým okem a uchem
Co byste měli kontrolovat přímo na voze, je stav jeho laku, zda je jednolitý a odpovídá popisu v TP, je bez viditelných nedostatků, anebo nenese stopy tmelení či broušení. Dejte si pozor na spáry mezi jednotlivými díly karoserie a zda jsou originální veškeré spoje a tmelení karoserie.
Nebojte se nahlédnout ani do interiéru, ve kterém se zaměřte na opotřebení čalounění, řadící páky, volantu či pedálů. Při nájezdu 50 tisíc kilometrů ještě nebývá povrchová struktura příliš opotřebovaná, při nájezdu 200 tisíc kilometrů a víc je však na povrchu již opotřebení znát.
Během testovací jízdy, na které byste měli vždy trvat, si dejte pozor na funkčnost brzd, schopnosti podvozku a tlumičů a také na chování motoru. Jeho chod by měl být plynulý, bez škubání. Nebojte se jej vytočit do maximálních otáček. Vycházející kouř po zahřátí motoru též může mnoho prozradit. Nic dobrého nevěstí jeho modré, hustě bílé či černé zbarvení.
Stejně tak věnujte prostor i kontrole převodovky. Rychlost by měla jít zařadit plynule a přesně. V případě automatické převodovky by měl být přechod mezi jednotlivými stupni plynulý a bez rázů.
Závěrem je nutné říci, že nákup ojetého vozu je vždy vabank, který se může ve finále značně prodražit. Pokud však budete vybírat skutečně pečlivě, výběru dáte čas a vše prověříte, je reálně vysoká šance, že sáhnete po takovém voze, který se stane vaším bezproblémovým pomocníkem na několik dalších let.