Míra bezpečnosti je pro celou řadu zákazníků klíčovým kritériem, které rozhoduje jak při výběru nového automobilu, tak i ojetého vozu. Jak ovšem zjistit, který z vozů vystavených v showroomu je vůbec tím nejbezpečnějším? Odpověď přináší nezávislé konsorcium Euro NCAP, které bylo založeno v 90. letech minulého století, a které pomocí nárazových zkoušek, tedy tzv. crash testů, zkoumá bezpečnost jednotlivých modelů.
Pětihvězdičkový ideál
Hodnocení bezpečnosti je udělováno prostřednictvím tzv. hvězdiček, přičemž nejvyšší skóre je vyjádřeno pěti hvězdičkami. Každoročně se přitom kritéria zpřísňují, a tak vozy, které si odnesly pět hvězdiček před pěti lety, by si dnes už nevedly tak dobře. Zároveň vznikají i nové kategorie, které reagují na trendy v automobilovém průmyslu. V loňskem roce to byl například vznik kategorie pro čistě elektrické vozy.
Pět hvězdiček bylo rozdáváno i za minulý rok, přičemž skóre vždy ovlivňují čtyři hodnocené kategorie, a to ochrana dospělých pasažérů, ochrana dětských pasažérů, ochrana chodců a úroveň bezpečnostních asistentů. V roce 2021 proběhly nárazové zkoušky u 33 modelů, z nichž 22 dosáhlo na nejvyšší hodnocení.
Vozy jsou hodnoceny v rámci svých kategorií typu kompaktní hatchback až SUV, neznamená to tedy, že držitel pěti hvězdiček v jedné kategorii je stejně bezpečný jako držitel pěti hvězdiček v kategorii druhé. Zároveň je dobré připomenout, že vozy jsou testovány v základních výbavách.
Ocenění pro Škodu Enyaq
Na základě všech těchto parametrů vyšel coby vítěz v kategorii Executive Car a také v kategorii Pure Electric model Mercedes-Benz EQS, tedy čistě elektrická novinka od Mercedesu, která se stala i historicky prvním vítězem nově stanovené kategorie.
V kategorii Small Off-Road bodoval Nissan Qashqai a obdobnou kategorii, ovšem určenou pro větší vozy do terénu, ovládl první z českých zástupců elektrická Škoda Enyaq iV. V kategorii malých MPV modelů bodovala Toyota Yaris Cross, a tím vůbec nejbezpečnějším malým rodinným vozem se stala Škoda Fabia.
Mercedes Benz EQS si vedl nejlépe v kategorii ochrany dospělých, nejméně se mu dařilo v případě ochrany chodců. Zde měl nejslabší výsledky i Enyaq, který však též výrazně bodoval v případě ochrany dospělých.
Vítězný Nissan Qashqai
Právě na dospělé nejvíce myslí i Fabia spolu s Yarisem. Vůbec nejvyšší hodnocení v průřezu všech kategorií si ovšem odnesl Qashqai, který měl vysoké hodnocení jak v případě ochrany dospělých, tak i dětí a velmi dobře si vedl i v případě bezpečnostních asistentů. Bohužel v ochraně chodců měl spolu s Fabií hodnocení nejnižší.
„Rok 2021 byl pro automobilový průmysl těžkým rokem, ovlivněným nedostatkem dílů, zejména polovodičů, a covidová krize ovlivnila vývojové harmonogramy, výrobu i prodej. Přesto jsme viděli spoustu nových automobilů, mnoho z nich elektrických nebo hybridních a mnoho z nich dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení navzdory náročným požadavkům,“ dodává Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP.
Při nákupu nového či ojetého vozu myslete na to, že důležitá je nejen cena auta, ale také jeho bezpečnost.