Péče o automobilovou baterii je často velmi podceňovaná, což se může časem i nepříjemně vymstít. Kdo by chtěl během mrazivého a tmavého zimního rána řešit, že mu vůz nestartuje a shánět startovací kabely? Přitom stačí několik jednoduchých kroků a můžete se podobným ranním peripetiím bez problému vyhnout.
Vyšší nároky na autobaterii
Automobily vyráběné před dvaceti lety a dnes jsou zcela jiné stroje. Ty dnešní jsou napěchované elektronikou od střechy až po kola, a to znamená také vyšší nároky na autobaterii. Zapomeňte na baterie, které vám vydrží dlouhé roky bez jakékoliv péče. Autobaterie by se dnes měly mít jako v bavlnce, a to především v zimních měsících.
Důvodem, proč autobaterie nejvíce zlobí právě v zimních měsících, je fakt, že jim třeskutý mráz nedělá příliš dobře. K poškození staršího či vybitého akumulátoru může docházet již při několika málo stupních pod nulou. Pokud patříte k těm, kteří dojíždějí na větší vzdálenosti, nemusíte si se stavem baterie příliš lámat hlavu. Baterii je totiž schopný dobít alternátor. Daleko větší problém mají ti, kteří denně popojíždí jen na krátké vzdálenosti, během kterých se baterie nestihne nabíjet a je vždy doplněna jen část její kapacity. Proto je v zimě dobré baterii častěji kontrolovat a případně i dobíjet.
Vyhráno není ani v létě
Kdo si myslí, že pokud přežije zimní měsíce, má vyhráno, je na omylu. Podobně jako trpí autobaterie při nízkých teplotách, nedělají jí dobře ani vysoké teploty, během kterých často u baterie hrozí její samovybíjení. Díky tomu může během letních měsíců a opět při kratších jízdách dojít k úplnému vybití baterie. Pokud se baterie skutečně vybije, je zapotřebí ji co nejrychleji nabít, jinak může dojít sulfatací k poškození desek. Nepříjemností je, že pokud se tak stane, zjistíte tento problém nejčastěji právě až v zimních měsících.
Podobně problematické je také zanechávat vůz příliš dlouho na parkovišti bez nastartování. Pokud nasednete do vozu, se kterým jste během tří týdnů nikam nevyjeli, nebuďte překvapeni, že jej nelze nastartovat. I během nečinnosti si totiž vůz z baterie odebírá určité procento její kapacity a takto ji může postupně zcela vybít. Je tedy dobré alespoň jednou za 14 dní do vozu nasednout a projet jej, případně baterií dobít.
Nabíjení a péče
A jak tedy na nabíjení takové baterie? Ideální je mít po ruce externí dobíječ, lepší volbou je samozřejmě zařízení modernější, které nabízí celou řadu funkcí. Mezi ty nejužitečnější patří například rekondiční program, který dokáže některým typům baterií pomoci s udržením jejich kapacity. Rekondiční program je dobré na dobíječi spustit alespoň jednou za rok. Samotné dobíjení baterie je vhodné provádět čtyřikrát do roka, abyste měli jistotu, že je baterie ve skutečně dobrém stavu.
Životnost baterie však můžete ovlivnit i využíváním některých funkcí vozu, konkrétně funkcí s vyšší spotřebou energie. Ty vypínejte ihned poté, co splnily svou funkci, tedy rozmrazily námrazu na předním či zadním skle, nebo vyhřály sedačky či volant.
Kdy vyměnit baterii?
I přes veškerou péči však nedokážete udržet autobaterii při životě věčně a jednoho dne přijde čas na její výměnu. Baterie dnes za běžných okolností vydrží maximálně čtyři až pět let. Je tedy dobré mít přehled o datu výroby. To naleznete například na pólech, nebo u výrobních kódů. Na vyhození je baterie také v momentě, kdy došlo k jejímu úplnému vybití a ani následné dobíjení příliš nepomohlo. To platí zejména u olověných baterií, se kterými je nutné se rozloučit a vyhodit je.
Ne do popelnice
Díky obsahu olova a kyseliny sírové je autobaterie nebezpečným odpadem, takže ji do popelnice rozhodně nevyhazujte. Použitou autobaterii je vždy dobré předat k ekologické likvidaci odborné firmě či dodavateli. Jen tak o ni bude náležitě postaráno.