Pojištění se týká každého majitele vozu, ne všechny vozy jsou však pojištěné stejně. Na trhu existuje celá řada produktů, které váš vůz více či méně chrání, vyznat se v nich však je někdy obtížné. Dobrý přehled ale může pomoci od značného množství starostí a také ušetřit peníze.
Povinné ručení
Druhy pojištění se dají celkově rozdělit do tří kategorií. V té první je povinné ručení, tedy pojištění odpovědnosti za provoz motorového vozidla, které je povinné ze zákona, a musí jej tak mít uzavřené každý vlastník vozidla. Bez něj nelze na veřejné komunikace vyjet. Povinné ručené kryje škody, které svým vozidlem můžete způsobit ostatním. Pojištěný je tak chráněn před finančními dopady, které musí být vynaloženy, aby byla škoda poškozenému náležitě kompenzována. Minimální, zákonem stanovený limit ochrany činí 35 milionů korun na každou zraněnou či usmrcenou osobu. V praxi tedy tuto částku neplatí viník nehody, ale pojišťovna, a to do výše stanovených limitů. Zda je povinné ručení uzavřené je pravidelně kontrolováno a v případě zjištění nedostatků je možné udělit sankce od 5 do 40 tisíc korun.
Havarijní pojištění
Druhou kategorií je havarijní pojištění. Havarijní pojištění již spadá do kategorie volitelných pojištění, což znamená, že jeho sjednání není pro nikoho povinné. V tomto případě se jedná o krytí škody způsobené na automobilu či motocyklu pojištěného. Spadají sem nejen havárie, ale také živelné pohromy, odcizení vozu či jeho částí nebo i vandalismus. U havarijního pojištění se může zdát, že se tak drahá pojistka nevyplatí. Otázku, zda tomu tak skutečně je, si je ovšem nutné položit až v momentě, kdy má majitel vozu uhradit škodu, kterou nekryje povinné ručení. Přesto nemusí být uzavření havarijního pojištění s povinným ručením výhodné pro každého. Pokud má majitel vozu dostatek finančních prostředků na případnou opravu vozidla či nákup vozidla náhradního, nedává sjednání pojištění smysl. Havarijní pojištění má navíc smysl především v případě novějších vozidel s vyšší cenou. I to ale dnes již zcela neplatí. Zatímco dříve nebyla jednotlivá havarijní pojištění dělaná na míru, dnes už pojišťovny přihlížejí i ke stáří vozu. Je ovšem dobré jednou ročně zažádat o aktualizaci pojistné smlouvy a neplatit tak zbytečně vysoké pojistné. Zároveň je nutné dbát při jeho sjednání na výši spoluúčasti, kterou se majitel vozu podílí na výši vzniklé škody.
Připojištění vozidla
Třetí kategorií jsou doplňková připojištění, se kterými lze krýt celou řadu dalších věcí týkajících se vašeho vozu. Lze je sjednávat pouze s uzavřením povinného ručení či havarijního pojištění.
Druhů připojištění vozidla je skutečně mnoho, mezi ty nejčastější však patří asistenční služby, které vám nabízejí krytí odtahové služby, výměny zámku po ztrátě klíče a další. V rámci povinného ručení však bývají ty základní většinou zdarma.
Mezi připojištění, která se vyplatí téměř vždy, patří pojištění skel. Oprava rozbitého okna je celkem nákladná, a počet kamínků na silnici, které mohou škodu způsobit, skutečně velký. Dále si lze sjednat také pojištění vozidla v případě střetu se zvěří, pojištění v případě živelných katastrof, pojištění odcizení, úrazové pojištění řidiče i osob, které s ním ve vozidle jedou či pojištění náhradního vozidla.