Jiný kraj, jiný mrav, říká se. Platí to i na silnicích v různých částech Evropy, kde se k rozdílným mravům občas přidávají i trochu jiné zákony. Pojďme se podívat, na co by si měli dát řidiči největší pozor při cestování po oblíbených evropských destinacích.
Chorvatsko
Léto se blíží, a tak se na chorvatských silnicích a dálnicích opět objeví řada vozu s českou SPZ. Překvapit by je zde mohla například možnost udělení pokuty za únavu, za kterou dokonce může být odebrán řidičský průkaz. Pokutu navíc na místě lze platit pouze kartou, takže se nespoléhejte jen na hotovost. Ta se naopak může hodit při parkování, které je v Chorvatsku velmi drahé. V populárních městech jako je Split či Dubrovník se může cena parkovného vyšplhat i na 200 korun za hodinu.
Co se týče omezení rychlosti, pokud není místní úpravou stanoveno jinak, v Chorvatsku platí stejná pravidla jako u nás – tedy v obci 50 km/hod., mimo obec 90 km/hod., na dálnici 130 km/hod., na silnici pro motorová vozidla 110 km/hod. Stejně jako ve většině evropských zemí i zde je používání bezpečnostních pásů povinné. Denní svícení mimo zimní období je povinné pouze u jednostopých motorových vozidel. Naopak velmi přísně se pokutuje používání mobilního telefonu za jízdy, což platí i pro cyklisty.
Rakousko
Kdo se chystá vyrazit k našim západním sousedům, ten by měl držet nohu na plynu jen velmi zvolna. Překročení rychlosti si zde velmi bedlivě hlídají a také jej nepříjemně trestají. Je třeba myslet na to, že maximální povolená rychlost se zde často reguluje dopravním značením a mění se také v nočních hodinách. Pokuta za příliš velkou rychlost pak může vyjít na 30 až 70 eur. Povolené rychlosti jsou stejné jako u nás s výjimkou silnic mimo obec, kde je 100 km/hod. V Rakousku je jistá benevolence k alkoholu v krvi, pokud budete mít méně než 0,5 promile, pokutu nedostanete. Stejná pravidla platí i v Chorvatsku.
Pokutu tu ovšem můžete dostat i za špatně upevněný náklad na střeše vozu. Pozor také na kameru, její používání je v této zemi zakázané. Pokutu také můžete dostat za absenci výstražné vesty – těch musí být stejně jako je počet osob v autě.
Slovensko
Pokud se vydáte na Slovensko, myslete na to, že i zde za jízdy samozřejmě nesmíte telefonovat s mobilem v ruce, ale zároveň jej nesmíte ani držet. Policisté zde mohou vybírat pokuty až do výše 650 eur. To je extrém, nicméně platit pokuty na Slovensku je drahá záležitost. Například za nezapnuté pásy hrozí pokuta 20 až 60 eur a za nedovolené parkování 30 až 60 eur.
Nezapomeňte také na to, že na dvouproudých komunikacích lze využívat jen pravý pruh, levý slouží pouze k předjíždění a odbočování. Maximální povolená rychlost je stejná jako u nás. A i zde je nulová tolerance k alkoholu, nebo zákaz používání antiradaru.
Polsko
Pokud se vydáte autem do Polska, mimo dodržování maximální povolené rychlosti, téměř nulové tolerance alkoholu za volantem (přesněji 0,2 promile) a zakázaného telefonování během řízení, byste měli myslet také na bezpečnost. Krádeže a vykrádání vozidel jsou zde poměrně časté, a proto je vždy na místě nenechávat ve voze nic, co by mohlo získat pozornost případných zlodějů. Doporučujeme si také připlatit cestovní pojištění, včetně zavazadel. Mezi povinnou výbavu do auta v Polsku patří hasící přístroj, lékárnička, a vesty pro všechny osoby ve vozidle. Povinností je také použití bezpečnostního pásu během jízdy.
Itálie
V případě italského dobrodružství platí celé řada podobných pravidel jako u nás. Překvapit by vás ovšem mohly četné tunely, kterými se místní silnice proplétají. Pokud máte nastavené permanentní denní svícení, pamatujte na to, že v tunelu je povoleno svítit pouze potkávacími světly. Italové jsou také relativně benevolentní, co se množství alkoholu v krvi týče. Můžete řídit s až 0,5 promile. Podmínkou ovšem je více než tříletá praxe za volantem. V Itálii je velmi kvalitní infrastruktura a také hustá síť čerpacích stanic. Jen pokud máte elektromobil, cestu si musíte velmi dobře naplánovat. Zdaleka ne u každé pumpy je dobíjecí stanice.
Německo
Německo je pro většinu řidičů zemí, kde na dálnicích neplatí žádný rychlostní limit. Je zde ovšem i několik limitujících záležitostí. Podobně jako v Rakousku je místní síť čerpacích stanic relativně malá. Proto je vždy lepší natankovat plnou. Nikdy nepředjíždějte zastavující autobusy a ve městech také myslete na to, zda váš vůz splňuje daný emisní limit pro vjezd do jeho centra.
Švýcarsko
Podobně jako v Rakousku, i Švýcaři velmi striktně dbají na dodržování pravidel a jejich porušení se zde trestá extrémně přísně. Nejen že jsou pokuty velmi vysoké, ale za vyšší překročení maximální povolené rychlosti může dojít až k odnětí svobody a prodeji vozidla. Na druhou stranu i zde je povolená hladina alkoholu v krvi 0,5 promile. A při cestě po Švýcarsku raději nepoužívejte navigace, které varují před radary, policisté by vám je mohli zabavit. A pozor na mobilní data – Švýcarsko není součástí EU a platí zde jiné tarify, takže případné stažení většího množství dat vás může přijít draho.