Léto je nenávratně pryč, a to znamená začít pomalu, ale jistě připravovat automobil na měsíce, které mu svědčí daleko méně než sluncem zalité dny. Nízké teploty, častější deště později střídané mrazem a sněhem, to všechno jsou vlivy, které zhruba od října až do dubna mohou na náš automobil intenzivně působit, a na které je potřeba našeho plechového miláčka připravit.
Zkontrolujte stav pneumatik
Abychom měli jistotu, že společně zvládneme přečkat podzimní a zimní měsíce, je dobré udělat několik drobností. Tou první a nejdůležitější je samozřejmě výměna pneumatik. O jejich výběru připravujeme samostatný článek, proto nyní jen v rychlosti připomeňme, že zimní pneumatiky je nutné nasadit nejpozději 1. listopadu.
Rozhodně se nespoléhejte na to, že na vás budou mít v pneuservisu kdykoliv čas. Je dobré se objednat s dostatečným předstihem, případně si kola přezout svépomocí. Nicméně budete muset oželet vyvažování kol, které se mezi automobilisty velmi často podceňuje. Zkontrolujte také, zda jsou vaše zimní pneu ve stále dobrém stavu. Minimální hloubka dezénu musí být nejméně 4 milimetry. Zároveň zkontrolujte tlak a pokud je vše v pořádku, máte hotovo.
Ošetřete karoserii před korozí
Od pneumatik se přesuňme ke karoserii, která dostává v zimě zabrat, a to zejména u negarážovaných vozů. Vždy se hodí protikorozní ochrana karoserie, podívejte se na stav laku a automobil nechte pořádně vyčistit, navoskujte jej a postarejte se o veškeré dírky, které v karoserii zbyly po kamíncích. Sůl a mráz na obnaženém plechu totiž dovedou rozpoutat velmi nepříjemné rezivění.
Nepodceňte kvalitu stěračů
Nyní je čas nadzvednout kapotu a podívat se i do útrob vozu. Jako první zkontrolujte kvalitu stěračů. U nich někdy stačí vyměnit jen samotné gumičky a promazat ramena pro co nejlepší přítlak. Nezapomeňte také vyměnit kapalinu do ostřikovačů za zimní směs. V zimě totiž budete stěrače a ostřikovače využívat v daleko hojnější míře než v létě, a proto je dobré vědět, že jsou naprosto v pořádku.
Prověřte stav akumulátoru
V tuhých mrazech může občas dělat neplechu i akumulátor. Aby vás nepotkalo nepříjemné překvapení s vozem, který nelze nastartovat, proto se ujistěte, že je v pořádku nejen samotný akumulátor, ale i kabely. Pokud jste majitel zážehového motoru, bude důležité zkontrolovat i svíčky a žhavení. V případě svíček je dobré měnit po 30 tisících kilometrech, zapalovací kabely se mění jednou za deset let.
Nezapomeňte na výměnu oleje
Startování vozu v mrazu ovšem nedělá peklo jen akumulátoru či svíčkám, ale je náročné i pro motor. Pomoct mu můžete kvalitním a pravidelně měněným olejem, který je vždy dobré měnit právě před zimou. Tím můžete výrazně přispět k životnosti pohonné jednotky a o něco hladší by díky tomu mělo být i startování.
V neposlední řadě myslete i na palivový filtr. Nečistoty spojené s kondenzovanou vodní párou mohou zamrznout, a filtr se tak stává hůře průchodným. Výměna palivového filtru je extrémně důležitá především u vznětových motorů se vstřikováním typu common-rail.
Kvalitní autoservis ušetří peníze i nervy
Některé z úkonů vykonávaných v rámci zimní údržby vozu lze provést bez problému doma v garáži, řada z nich si však vyžádá odbornou péči autoservisu. Je proto dobré se vždy předem objednat do některého servisu ve vašem okolí, kde vám s řadou výše zmíněných úkonů ochotně pomohou.
Výběr kvalitního autoservisu je prvním krokem k bezstarostné jízdě, a proto vybírejte skutečně pečlivě. A jak ten správný autoservis vybrat? Dbejte na doporučení známých a hledejte reference, třeba i na internetu. Rozhodně nehledejte nejlevnější cestu. Ta by vás ve finále mohla stát spoustu peněz i zbytečných starostí.