Mytí automobilu není věda. Přesto velká část řidičů tuto činnost podceňuje a svému plechovému miláčkovi nevěnuje dostatečnou a správnou péči. Ve snaze uspořit drahocenný čas většina řidičů myje vozidlo v automatické myčce.
Domníváme se, že „profesionální“ chemie, kterou myčky disponují, dokáže jednoduše z našeho auta odstranit špínu a dokonale jej umýt. Což vůbec nemusí být pravda. Ani z hlediska nákladů to nemusí vycházet nejlépe, byť se na první pohled může zdát, že vybraný „superextra“ mycí program s voskováním za 199 Kč je to nejlepší, co můžete autu dopřát.
Pozor na levné automyčky
Ve výsledku dostanete mytí, jehož reálné náklady vychází zhruba na 30 % ze zaplacené částky. A pokud bychom vycházeli z nejlevnějšího automatického programu, který stojí kolem stovky, náklady na umytí vašeho vozu pak vyjdou zhruba na 30 Kč. To je částka, která maximálně pokryje náklady na vodu, nejlevnější saponát a elektřinu pro pohyb kartáčů. Zde rozhodně nemůžete počítat s kvalitou.
Saponát bude patrně naprosto neúčinný a kartáče mohou poškodit lak. A ujištění, že dobře seřízená myčka lak neničí, je často pouhým mýtem. Z vlastní dlouholeté praxe víme, že kartáče automyčky mohou velmi snadno vozidlo poničit. A to nejen u nejlevnějších programů.
Nepodceňujte frekvenci mytí
Pokud máte svoje auto aspoň trochu rádi, nechcete mít zničený lak od kartáčů, ale vždy dokonalý vzhled, svěřte jej čas od času do rukou profesionálů. Případně se to naučte sami.
Obecně platí, že čím častěji auto jezdí, tím častěji by se mělo šetrně umývat. Při každodenním provozu v našich podmínkách je ideální průměrná frekvence mytí a nanesení alespoň základní ochrany laku vozidla každé dva týdny. Něco jiného je, pokud s autem vyjíždíte výjimečně a jen za pěkného počasí. Pak stačí vozidlo umýt a ošetřit jen párkrát do roka.
Nejrůznějších postupů, doporučení konkrétních značek a produktů v oblasti autokosmetiky je plný internet. Vždy vybírejte přípravek podle účelu použití. Často také platí, že čím více je saponát univerzální, tím je jeho účinnost horší.
Dlouhodobá péče se vyplatí
Pokud o auto pečujete správně a pravidelně, pak jeho lak lze připravit i na ježdění v drsných podmínkách. V praxi jsme si ověřili, že správně ošetřené auto bez sebemenší újmy přežije např. i nehostinné podmínky Afriky. Vozidlo, které jsme na tuto cestu připravili, přišlo do styku s nekvalitní infrastrukturou, spoustou písku, soli a kamene. Přesto jsme se po měsíci a ujetých téměř 9 000 km vrátili s naprosto nedotčeným lakem a bez škrábanců.
I několik let stará vozidla mohou mít lak v perfektním stavu, což lze snadno ověřit např. ve vozovém parku Autocentra DAN a SYN, kde o vzhled všech aut pečujeme s velkou péčí. Pokud je lak vozidla ošetřovaný pravidelně a opravdu kvalitně, nikdy nepotřebuje žádné rozlešťování, leštěnky s abrazivními účinky a další podobné techniky a postupy.
Nejdřív je potřeba auto opláchnout
Vozidlo myjeme zásadně ve stínu a při minimální teplotě +2 °C. Ideální je lak ještě před samotným mytím jednou za čas dekontaminovat vhodným prostředkem. Při větším znečištění laku použijte tzv. "clay" (hmotu, kterou se pohybuje po laku a ona na sebe naváže všechny uchycené nečistoty, jako polétavou rez apod.). Začínat se vždy musí důkladným namočením vozidla, aby se stihla odmáčet nanesená špína. Poté myjeme auto mechanicky, ideálně ručně. Pro tyto účely vždy používejte šampon s neutrálním PH, který je šetrný k laku a především k dříve nanesené ochraně laku, kterou tak nesmývá.
Není vosk jako vosk
Šampony z hypermarketů většinou nejsou vhodné ani šetrné k vozidlu, i když je na nich uvedeno, že obsahují vosk pro ochranu laku. Pokud jde o autošampony z nabídky běžných prodejen, to, jestli obsahují vosk nebo ne, velkou roli nehraje. Nedělejme si velké iluze, voskové příměsi jsou v přípravku rozpuštěny ve velmi malém množství. V běžném provozu dokáží ochránit lak maximálně pár hodin, v zimě dokonce pár minut.
Jestli disponujete tlakovým omývacím systémem (tzv. „vapka“), lze použít i napěňovač. Vybírejte opravdu kvalitní prostředky. Spousta volně prodejných aktivních pěn lak spíš vysušuje a plasty (ty nelakované, i ty např. na světlometech) pak rychle degradují.
Začínáme vždy od střechy
K tzv. "rozmývání" pěny na laku nebo při nanášení šamponu doporučujeme vždy používat k tomu určenou mycí rukavici z mikrovláken nebo jehněčí vlny. Tím zajistíte dokonalou ochranu povrchu laku. Rozhodně se vyhněte pěnovým houbám a smetáčkům.
Začínáme vždy od střechy, poté přecházíme na přední a zadní část kapoty, teprve pak na boky a spodní část vozidla, kde jsou nárazníky, spodky dveří a prahy. Pohyby rukou provádějte vždy ve stejném směru a nevracejte se při pohybu zpět. Zabráníte tak případnému poškození laku zachycenými mikročásticemi písku a kamínků uvízlých ve špíně na vozidle.
Po důkladném ručním umytí vůz pořádně opláchneme, aby nikde nezůstal ani kousek pěny. Na závěr auto osušíme, ideálně speciálním sušicím ručníkem, který je určený přímo na karoserie. Ten lze šetrně nechat jen klouzat po laku, případně jej na jednotlivé části auta přikládat, aby přebytečnou vodu vsákl do sebe. S čerstvě umytým a mokrým autem byste rozhodně neměli vyjíždět na silnici.