Automobily stále více připomínají pojízdné počítače, i přesto se pořád jedná o mechanický stroj, kterému je zapotřebí věnovat náležitou péči. Výměna filtrů či oleje je samozřejmostí, občas je ovšem zapotřebí věnovat pozornost i dílům, jako jsou brzdy. I ty trpí na opotřebení a je nutné je měnit. Kdy takový čas nastává?
Zda je již čas brzdy vyměnit, záleží na opotřebení brzdových desek, případně i kotoučů. Ten nejbanálnější způsob zhodnocení stavu desek spočívá v kontrole destiček zrakem. Pro někoho ovšem může být rozpoznání přílišného opotřebení problematické, a proto jsou tu i jiné způsoby. Někteří výrobci přidávají na kovovou část destičky plíšek, který se po určitém opotřebení začne třít o kotouč, což vydává charakteristický zvuk.
Kdy je ten správný čas na výměnu brzdových destiček, vždy uvádí také výrobce a automobil často napoví i sám. Modernější vozy jsou totiž vybaveny senzorem opotřebení brzdových destiček. Ten dokáže detekovat jejich přílišné opotřebení a na řidiče se ve voze rozsvítí žlutá kontrolka.
Destičky i kotouče
Pokud zjistíte, že jsou destičky skutečně po smrti, je čas na servis. Ten by měl vždy zahrnovat výměnu samotných opotřebených destiček, tak i brzdových disků. V nich se totiž již vytvořily drážky, které zmenšují třecí plochu, a tím se snižuje životnost destiček, ale také efektivita brzdění. Samotné kotouče se navíc v průběhu času také zužují a jejich životnost bývá přibližně podobná životnosti destiček.
Mnoho lidí má tendence se do výměny brzd pouštět svépomocí u sebe doma v garáži. To ovšem není ten nejlepší nápad. Výměna brzd totiž nespočívá pouze v procesu nahrazení starých dílů novými, ale je nutné při tomto procesu provádět celou řadu měření a dalších úkonů, aby bylo vše dokonale naladěné.
Další nezbytnosti
Dojít totiž může například k opotřebení ložiska kola, což poznáme dle výpočtu vychýlení kola během otáčení. Každý výrobce opět udává maximální možnou toleranci. Pozor si také musíme dát na to, co je pod kotoučem, který je usazovaný na náboj. Často se aplikuje měděné mazivo, které však může způsobit nedokonale usazení kotouče, což se při brzdění promítne do vysoké házivosti a nárazy přecházejícími až do volantu. Je proto dobré kotouč vždy co nejlépe odmastit a pod něj aplikovat maximálně řídký olej.
Bez příslušných nástrojů bude také problém se zpětným zatlačováním brzdových pístků. Důležité je také nezapomenout na spečený prach z destiček, který se usazuje na plochy ve třmenu. Je proto nutné je pilníkem odstranit, ale ne příliš, aby nebyla vyhloubena příliš velká díra ve třmenu, která způsobí vůli destiček. A v neposlední řadě je zapotřebí vyčistit a namazat čepy.
Do servisu a opatrně
Jak asi tušíte, všechny tyto úkony vyžadují určitou praxi, aby byly provedeny skutečně správně. Proto je vždy lepší svěřit výměnu brzd do servisu, kde najdete osoby, které tyto zkušenosti mají a disponují také potřebným vybavením, díky kterému je výměna provedena rychle a kvalitně.
Sám řidič by měl na nových brzdách ujet přibližně 100 kilometrů v testovacím režimu, tedy opatrně a pomaleji. Až po této době si kotouče a desky pořádně sednou a začnou fungovat tak, jak by fungovat měly.